Categories
Design Interface design Projects Somehow

My 2010 predictions for Fontanel (in Dutch)

The leading Dutch design weblog Fontanel asked me (and some other guys I really admire) to write down our thoughts for 2010.

The article is in Dutch. For the English readers you can try to read it using Google Translate.

screenshot Fontanel

In 2010 vermengt internet zich nog meer met apparaten, apparaten die weer aangesloten zijn op diensten. Het web grijpt op deze manier veel dieper in op ons dagelijkse leven, op het gebied van gezondheid, productiviteit, afspraken en vermaak. 2010 is het jaar van het omnipresente internet.

Mobiel
Internet op mobiel is geëvolueerd tot een markt die qua veelzijdigheid inmiddels ver voorbij de ringtonemarkt is. Op de mobiele markt is de technologische race – even – voorbij en is er ruimte voor verdieping. Wat kun je nu eigenlijk met GPS, bewegingssensoren en internet. Met welke diensten maakt je iemands leven beter én wat maakt je als bedrijf interessant in een markt met honderdduizend applicaties waarbij er per persoon slechts enkele dagelijks gebruikt worden.

Slimme apparaten
Technologische vooruitgang en prijs werken naar elkaar toe. Dit heeft inmiddels een punt bereikt waarop je RFID in speelgoed kunt stoppen, WiFi in een weegschaal, of een draadloze energiemeter in je meterkast. Informatie voegt waarde toe. Hoe meer informatie je kunt maken hoe meer waarde je toe voegt aan het product dat je (al) verkoopt. Nike+ maakt de schoenen niet beter, wel de loopervaring. Hoe? Door informatie op te slaan en te duiden.

Acceptatie AR
Augmented reality is geland in 2009. Mede dankzij het Nederlandse Layar heeft de techniek een gezicht gekregen en zit Nederland in de voorhoede. Augmented reality is van zijn science fiction imago af en tastbaar geworden. Dit maakt het eenvoudiger voor mensen om er toepassingen mee te bedenken. In 2010 is augmented reality de hypefase voorbij en zullen we nog heel erg veel nieuwe praktische toepassingen gaan zien.

Privacy
Paradoxaal genoeg zijn we zelf het grootste gevaar voor onze privacy. Via Location Based Services (LBS) gaan we steeds meer informatie over onszelf geven. Waar we zijn, wat we er van vinden en met wie we er zijn. In 2010 zullen er diensten komen die uit de veelheid van verschillende sociale netwerken heldere analyses kunnen maken en deze informatie perspectief kunnen geven. Wat betekenen al jouw sociale activiteiten in tijd? Naast scepsis, zal uiteindelijk het voordeel winnen want zo’n dienst kan door efficiency en patronen ons dagelijks leven verbeteren. Informatie is waarde.

Informatie
2010 is het jaar van de interface designers en informatiespecialisten. Als je weet hoe je extra waarde aan informatie kunt maken en zinvol kunt ontsluiten maak je relevante diensten. De creatieve sector zal zich steeds vaker in een positie zien dat ze in plaats van campagnes functionele diensten aan het ontwikkelen zijn.

Lees ook wat Victor D. Ponten, Luis Mendo en Marcel Kampman schreven.