Categories
Design Interface design Usability

De dubbele winst van een technologie gedreven bedrijf

Gisterenavond was ik bij Online Tuesday met als thema ‘connected cars’. Niek van Leeuwen verantwoordelijk voor Uber in Nederland gaf een presentatie over de taxidienst voor privéchauffeurs.

Uber is een marktplaats en brengt op een handige manier vraag en aanbod bij elkaar. Eén van de interessante onderwerpen uit zijn presentatie was een onderdeel met de titel Uber Heatmaps. Doordat Uber niet zozeer een taxibedrijf is, maar een technologiegedreven bedrijf is innoveren ze snel, juist op de technologie.

De marktplaats functioneert, maar inmiddels beschikken ze over voorspellende algoritmes die vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen en geven ze chauffeurs inzicht in deze data door middel van heatmaps. Chauffeurs zien waar op welk moment de meeste vraag zich voordoet.

Uber heeft op deze manier niet alleen qua communicatie (het boeken is eenvoudig) een streepje voor op de “oude” taxibedrijven. De dienstverlening en het aanbod naar de chauffeurs zal door de onderliggende data ook beter worden dan bij bedrijven die dit niet hebben.

De dubbele winst van een technologie gedreven bedrijf.